29/06/2018

Za whisky do Edinburghu

(Spirits, Tip3)

Nadšenci umenia majú svoju galériu Uffizi vo Florencii či Louvre v Paríži, fanúšikovia architektonických rekordov mesto Dubaj, ale čo milovníci whisky? Pre nás je jedným z takýchto výnimočných miest SMWS – The Scotch Malt Whisky Society, klub venovaný whisky, ktorý sídli v budove z 13. storočia v oblasti Leith v Edinburghu.

 

Mal som tú možnosť navštíviť tento „chrám whisky“ v jej domovine. Počas jednej novembrovej nedele sme sedeli v sídle klubu, popíjali „Dark and Dangerously Good“ a napadlo nám, že by bolo skvelé, keby sme sa jedného dňa dočkali podobnej inštitúcie aj u nás na Slovensku. Rastúca popularita single malt whisky aj v našich končinách, podujatia ako Whisky Festival a množstvo riadených degustácií na celom území takejto predstave iba napomáhajú.

Zatiaľ však na Slovensku málokto The Scotch Malt Whisky Society pozná. O čo vlastne ide? V prvom rade je to spoločnosť priateľov a milovníkov vyzrievaných destilátov, predovšetkým však whisky. V súčasnosti má vyše 28-tisí c členov, 3 vlastné kluby, reštauráciu a 19 pobočiek v rôznych kútoch sveta. Revolučnosť pôsobenia spoločnosti spočíva v načasovaní vzniku. V období založenia tejto inštitúcie v roku 1983 bol záujem o fenomén single malt whisky iba okrajový a aj dnes tvorí iba menej než 7 % globálneho trhu s dominanciou miešanej whisky.

SMWS slúži ako členská základňa, vzdelávacia inštitúcia a zároveň aj ako nezávislý fľašovateľ, ktorý so železnou pravidelnosťou získava ocenenia aj za konkrétne limitované edície.

 

Piliere kvality

Plnenia SMWS sú zo zásady vždy nasledovné: single malt pochádzajú z jedinej paliarne, single cask z jediného suda pri počte kusov od 120 do 500, cask strength (sudová sila) je 40 – 65 % ABV, whisky nemôžu byť dofarbované karamelom a vyrábané bez filtrácie s podchladením.

SMWS vydáva každý mesiac približne 16 jednosudových plnení , tzv. outturn. Plnené sú do zelených fliaš, cez ktoré nemožno vidieť farbu destilátu, etikety sú označené na prvý pohľad nezrozumiteľným zhlukom čísel, prvé z nich označuje paliareň, druhé číslo poradie suda od daného producenta. Výber jednotlivých plnení prechádza sitom expertnej skupiny zvanej tasting panel, ktorý tvorí viacero odborníkov z oblasti produkcie whisky a pridružených odvetví. Zastúpené sú viaceré kultúry i národnosti a pre zachovanie čo najvyššej miery nezávislosti a objektivity prebiehajú testy ako slepé degustácie a vzorka z konkrétneho suda prechádza procesom schválenia jedine v prípade, že sa žiaden z členov nevyjadril výrazne negatívne na adresu jej aromatických alebo chuťových vlastností. Zaujímavosťou je aj fakt, že pre niektoré trhy existuje špeciálna, tematicky ladená expertná skupina, v tomto prípade napríklad tasting panel s „Choice Japan Edition“, ktorá vyberá whisky určenú špecificky pre potreby a chute Japonska.

 

Poézia na etikete

Popis jednotlivých produktov prebieha pomerne neštandardne, napríklad názvy ako CASK No. 41.70 C’est Magnifique! sú doplnené o degustačné poznámky tvoriace sumarizáciu z tasting panelu. Nemenej zaujímavým je aj samotné rozdelenie jednotlivých typov produktov. Štandardne sa rozdeľuje podľa veku alebo produkčnej oblasti. Nie však v prípade SMWS.

 

Delenie je nasledovné:

Young & Spritely; Sweet, Fruity & Mellow; Spicy & Sweet; Spicy & Dry; Deep, Rich & Dried Fruits; Old & Dignified; Light & Delicate; Juicy, Oak & Vanilla; Oily & Coastal; Lightly Peated; Peated; Heavily Peated

SMWS rozširuje svoje pôsobenie a počas svojej existencie už stihla naplniť aj niekoľko fliaš likéru, armaňaku alebo koňaku – svoj najstarší počas outturnu v decembri 2016. V uplynulom roku začali zameriavať svoju pozornosť aj na bourbony. Členstvo vás okrem iného oprávňuje aj na predplatné, ktoré môže mať viacero podôb, podrobnosti možno dohľadať na webovej stránke spoločnosti. Súčasťou je aj odoberanie magazínu Unfiltered, členstvo platí jeden kalendárny rok a možno ho vyskúšať aj zadarmo. K tejto príjemnej zmene došlo zmenou vlastníckej štruktúry, kedysi totiž SMWS patrilo pod koncern LVMH, vlastniaci aj Glenmorangie alebo Ardbeg, v roku 2015 však došlo k odkúpeniu skupinou privátnych investorov.

 

Ak vás článok zaujal, jeho pokračovanie nájdete v novom čísle Inbar & Restaurant.

 

A: JURAJ SEMAN

F: JURAJ SEMAN



23/09/2018

Trnava otvorí nedostupné pamiatky

17/09/2018

Nežehliace smokingy nutné

03/09/2018

Žlťáci z Carluccio’s

26/08/2018

Útok na slamky pokračuje

13/08/2018

Kľúčovými témami HORECA dní boli čerstvosť na tanieri a zero waste