14/08/2017

Kokteil kreatívnej udržateľnosti

(Personal, Tip5)

Náš svet sa rýchlo mení, mestá rastú a stále viac ľudí sa presúva z jedného miesta na druhé. Zároveň však v prostredí metropol rastie aj túžba po zodpovednom životnom štýle. BMW i je komplexnou a prevratnou koncepciou udržateľnej mobility.

 

Predstavuje vizionárske elektrické vozidlá a služby mobility, inšpirujúci dizajn a nové chápanie prémiovej kvality, jednoznačne definované udržateľnosťou. Ohromí inovatívnymi vozidlami: čisto elektrickým BMW i3 – automobilom s nulovými miestnymi emisiami pre jazdu v meste a dôsledne udržateľnou konštrukciou, ako aj najprogresívnejším športovým automobilom BMW i8.

Na svetovej výstave nábytku Salone del Mobile v Miláne mali nedávno premiéru dve jedinečné vozidlá. Obe vznikli, aby oslávili umelecké hnutie Memphis. Exkluzívny dizajn interiéru a exteriéru modelov BMW i vzdali poctu vizionárskemu štýlu umeleckého a kultúrneho hnutia, ktoré v 80. rokoch spôsobilo revolúciu vo svete dizajnu. „Vytvoriť spojenie so značkou BMW i bolo veľkým potešením. Plne sa stotožňujem s ich víziou nazerania na budúcnosť a na technologické inovácie ako na vedúci element v každom projekte,“ vraví Lapo Elkann, riaditeľ a kreatívny riaditeľ spoločnosti Garage Italia Customs. „Kreativita, štýl a inovácie boli vždy kľúčovými prvkami všetkých diel, ktoré sme s mojím tímom v oblasti dizajnu vytvorili. Táto spolupráca mi dala možnosť zložiť poctu všetkým umelcom hnutia Memphis. Dlhodobo zbieram významné diela od tvorcov tohto hnutia. V mojom živote ma obklopujú a sú zdrojom mojej inšpirácie. Nemôžem si pomôcť, no som hrdý na výsledok, ktorý sa nám s naším tímom podarilo dosiahnuť. Moji dizajnéri opäť prekonali všetky očakávania: na futuristické vozidlá sa im podarilo preniesť ducha hnutia Memphis.“

Memphis Group založil v roku 1981 Ettore Sottsass. Vytvoril tak úplný protiklad k funkcionalizmu a k akejkoľvek obchodnej logike. Vznikli odvážne línie nábytku charakteristické neobvyklými materiálmi a grafickými prvkami. Dizajnové smerovanie bolo mimoriadne provokatívne a čerpalo inšpiráciu z hnutí ako art déco a z jeho prekvapivých geometrických tvarov, z pop-artu a jeho žiarivých farieb a z hnutia Kitsch, ktoré sa vyčlenilo z minimalistického dizajnu 70. rokov.

Adrian van Hooydonk, dizajnér BMW Group: „Hnutie Memphis počas 80. rokov spochybnilo formálnu prísnosť a klasickú funkčnosť dizajnových diel, pričom to robilo provokatívne a s humorom. Vďaka tomu sa Memphis stal symbolom dizajnu svojej doby. Hnutie svojimi dizajnovými počinmi rúcalo zažité dogmy, vzbudzovalo emócie a vytváralo jasne rozpoznateľný dizajn. BMW Group využíva pri vytváraní dizajnu modelov BMW i veľmi podobný prístup. Nabúrava typický automobilový dizajn, vstupuje do nových teritórií a vytvára vozidlá na čistom hárku papiera. Elektromobily prvej generácie sa zameriavali predovšetkým na pritiahnutie pozornosti. Nový prístup sme zvolili aj vzhľadom na materiály, s ktorými pracujeme. Boli sme prvým výrobcom automobilov, ktorý v priemyselnej veľkosériovej výrobe použil karbónové materiály.“

Michele De Lucchi spomína na minulosť a dôvody, prečo zakladal hnutie Memphis: „Memphis ma prenáša naspäť do mladosti do vtedajšieho Milána a vraciam sa k blízkemu priateľstvu so všetkými kolegami, ktorých viedol Ettore Sottsass. Mal som 28 rokov a život bol úplne iný. Chceli sme sa vzoprieť vtedajším tradíciám, byť revolucionármi a dokázať, že revolúcia sa dá robiť aj vytváraním nových objektov a ich presadzovaním do bežného života. Chceli sme dať našim životom nový zmysel. Vtedy sme sa vôbec nezaoberali dnešnými témami ako udržateľný rozvoj, post-postmoderna, politická asimilácia a podobne. Napriek tomu sme chceli zastaviť rastúci konzum a priniesť niečo hlbšie. Nie však negatívne, ale optimisticky. Vyzdvihnúť dekorácie a do bežného života priniesť čo najviac farieb. Práve preto je podstata hnutia Memphis, toho, čo sme robili a v čo sme verili, nadčasová.


Ak vás článok zaujal, jeho pokračovanie nájdete v novom čísle Inbar & Restaurant.

A: I&R



15/10/2018

Festival vôní, chutí a zážitkov Aróma má za sebou prvý ročník

07/10/2018

PREPITNÉ. Áno alebo nie? Komu? Koľko? Kedy? Ako?

30/09/2018

Favoritom cestujúcich je Singapore Airlines

30/09/2018

Miroslav Stycinskij

23/09/2018

Trnava otvorí nedostupné pamiatky