23/10/2016

JANA SHEPPERD

(Beer, Tip3)

Ako združenie hodnotí sektor pivovarníctva na Slovensku v poslednom období?

Pivo je medzi Slovákmi veľmi obľúbené, keďže je súčasťou spoločenského života, keď sa stretávame s priateľmi či s rodinou. Zároveň je to nápoj vyrobený z čisto prírodných, kvalitných surovín vypestovaných na Slovensku. Pivovarníctvo je však aj dôležitým sektorom slovenskej ekonomiky. Na Slovensku sa v minulom roku vypilo 372 mil. litrov piva, čo predstavuje 73 l na osobu. Do štátneho rozpočtu odviedli pivovary na daniach približne 110 mil. EUR a každoročne vynaložia okolo 130 mil. EUR na nákup vstupov od svojich dodávateľov, z ktorých 80 % sú slovenskí. V HORECA oblasti pivovary každoročne investujú takmer 2 mil. EUR. Neopomeňme ani asi 19 000 pracovných miest po celom Slovensku. Aktuálny 6 % nárast spotreby piva oproti minulému roku je teda potešujúcou správou pre celé naše hospodárstvo.

 

Čo čaká pivovarníkov v najbližšom období?

Leto je obdobie, keď si na pive spotrebitelia pochutnávajú viac ako inokedy, keďže sa vtedy vypije až 60 % celoročnej spotreby. Preto sa v lete mnohé pivovary sústredia na podporu festivalov a iné formy aktivácie svojich značiek. Koniec leta je zároveň časom na zdôraznenie zodpovednej konzumácie piva. Už po piatykrát sme preto v spolupráci s policajným zborom pripravili Deň zodpovednosti. Snažíme sa takto zdôrazniť zodpovednú konzumáciu piva z pohľadu zdravia a bezpečnosti na cestách. Nadväzne pripravujú naše členské pivovary zodpovednostné aktivity s dôrazom na citlivé cieľové skupiny, ako sú mladí ľudia či tehotné mamičky. No a keďže majú Slováci tendenciu vychutnávať si pivo viac v súkromí ako v reštauráciách, chceli by sme zatraktívniť spoločenský aspekt konzumácie piva a rozbehnúť aktivity na podporu HORECA oblasti.

 

Veľké vs malé pivovary – je trh vyvážený? V čom by mali spolupracovať?

Zaznamenávame neustály nárast počtu pivovarov. Aktuálne ich máme na Slovensku už 60 – štyri veľké a malé a 56 reštauračných a remeselných. Všetky spoločne vyprodukujú takmer 3 milióny hektolitrov piva ročne. Slováci sú nároční pivári, vedia oceniť kvalitné pivo a práve tu vidíme asi najväčší priestor na spoluprácu – v edukácii trhu a zákazníkov, s dôrazom na najvyššiu kvalitu piva a hygienu prevádzok, ale aj na čistotu a precíznosť čapovania.

 

V čom môže pomôcť združenie v rozvoji trhu ako pre veľké, tak aj pre malé pivovary?

Združenie presadzuje dobré meno slovenského piva doma i v zahraničí obhajovaním záujmov pivovarov, sladovní a spoločností, ktoré spolupracujú s výrobcami piva. Na národnej, ale aj európskej úrovni robí združenie službu celému sektoru, bez ohľadu na to, ktoré pivovary sú jeho členmi. K cieľom Slovenského združenia výrobcov piva a sladu patrí zachovanie pôvodných slovenských značiek piva, propagácia zodpovednej konzumácie alkoholu či presadzovanie zásad čestnej hospodárskej súťaže. Myslím, že tieto ciele sa do určitej miery a bez ohľadu na veľkosť dotýkajú všetkých pivovarov.

 

Aké máte ako nová prezidentka SZVPaS ciele, vízie a výzvy?

Zastupovať záujmy slovenských pivovarníkov a sladovníkov pre mňa znamená hľadať súvislosti medzi témami ako ekonomika, zamestnanosť, pôdohospodárstvo, dane, verejné zdravie. Mojím cieľom je vedieť jednoducho vysvetliť pozadie problémov, zrozumiteľne predstavovať možné riešenia a presvedčivo argumentovať o ich efektívnosti.

 

Ktoré pivo od malých či remeselných pivovarov vás zaujalo?

Pri výbere piva sa ako mnohí nechám ovplyvniť náladou alebo ročným obdobím, ale rada ochutnám každé pivo. Keď však šoférujem, pijem nealkoholické pivo alebo radler.

 

A: I&R



16/07/2018

Dvestokrát The Macallan 50

16/07/2018

Kávy z Južnej Ameriky

09/07/2018

JUHOAMERICKÉ VÍNA

09/07/2018

JUHOAMERICKÉ VÍNA

29/06/2018

Martini pornohviezd vedie!