03/06/2016

Čo všetko dokáže pivo, keď sa pije s mierou

(Beer, Tip3)

Pripravila Eleonóra Bujačková

 

Podľa švédskych vedcov dokáže ochrániť naše srdce. Platí to pravda iba v prípade, ak si dáte jedno… Nadmerná konzumácia piva, rovnako ako iného alkoholu, skôr uškodí. Ak patríte medzi milovníkov tohto populárneho moku, iste vás poteší, že mu môžete prirátať aj zdravotné výhody.

 

ZNIŽUJE CHOLESTEROL

Pomáha napríklad znižovať hladinu cholesterolu. Vyhýbať sa pivu nemusíte ani pri držaní diéty, je však potrebné piť iba primerané množstvo. Pivo totiž neobsahuje cholesterol ani iné tuky a je kaloricky chudobnejšie ako jablková šťava, mlieko alebo kolové nápoje. Má však veľmi vysoký glykemický index, a tak sa nehodí na večerné popíjanie. Štúdia publikovaná v škandinávskom Journal of Primary Health Care pozorovala 1 500 žien takmer päťdesiat rokov. Vedci sledovali množstvo vypitého piva, vína a tvrdého alkoholu a následný výskyt srdcových príhod, mŕtvice, cukrovky a rakoviny. Výskum ukázal, že ženy, ktoré pili pivo striedmo (konk. raz alebo dva razy týždenne), dostali srdcový záchvat o 30 % menejkrát.

 

ZNIŽUJE RIZIKO INFARKTU

Andrea Giancoliová, odborníčka na výživu z Los Angeles a milovníčka piva, uviedla, že podľa spomínanej štúdie konzumácia piva môže znižovať riziko srdcového infarktu viac ako konzumácia vína. Dodala, že vďaka vysokému obsahu vody hydratuje pivo oveľa lepšie ako víno a je prospešné na udržanie zdravej funkcie ľadvín. Odborníci špekulujú aj o tom, že vďaka chmeľu sa v obličkách neusádza vápnik, ktorý býva spájaný s výskytom obličkových kameňov.

 

REDUKUJE OSTEOPORÓZU

Pivo sa považuje aj za jeden z najbohatších zdrojov kremíka, ktorý patrí medzi esenciálne stopové prvky. Má pozitívny vplyv na tvorbu kostí a chrupaviek. Zvýšením obsahu kremíka v strave sa zvyšuje obsah vápnika v kostiach a pôsobí tak proti osteoporóze. Tím vedeckých pracovníkov z University of California analyzoval 100 druhov piva a zistil, že pivá s vyšším obsahom chmeľu sú významným zdrojom kremíka.

 

ZNIŽUJE RIZIKO CUKROVKY

Keďže konzumácia piva podporuje produkciu žlče, môže prispieť k ľahšiemu tráveniu sýtych a mastných pokrmov. V štúdii z Harvard School of Public Health vedci zistili, že muži v strednom veku, ktorí zvýšili denný príjem piva na dva poháre, mali počas štyroch rokov o 25 % znížené riziko cukrovky 2. stupňa. Lekári u nich zaznamenali aj zlepšenie hladiny krvného cukru a nárast hodnôt adiponektínu, hormónu, ktorý zvyšuje citlivosť na inzulín.

 

ZNIŽUJE VOĽNÉ RADIKÁLY

Pivo je aj výborný zdroj rozpustnej vlákniny, ktorá napomáha správnemu fungovaniu tráviaceho systému a podieľa sa na znižovaní hladiny cholesterolu. Tmavšie druhy môžu obsahovať až 3,5 gramov rozpustnej vlákniny na jeden liter. Vedci tvrdia – čím tmavšie pivo, tým viac vlákniny. Zdôrazňujú, že dôležitá je tiež jeho antioxidačná schopnosť. Antioxidanty v ňom obsiahnuté účinne bojujú proti voľných radikálom a zabraňujú ich škodlivému pôsobeniu v organizme. Najdôležitejšími sú selén, vitamín C, polyfenoly a flavonoidy. Zo sladu a chmeľu pochádza široké spektrum polyfenolov, ktoré chránia napríklad pred aterosklerózou. Na rozdiel od vína obsahuje pivo veľké množstvo vitamínov. Sú to všetky vitamíny skupiny B, pričom najdôležitejší je riboflavín (vitamín B2) a pyridoxín (vitamín B6), ďalej vitamín H, niacín (vitamín B3) a ďalšie. Nájdete v ňom aj viac ako 30 minerálov a stopových prvkov vyskytujúcich sa v slade.



19/04/2018

World Class Cocktail Week sa blíži. Zistite, kto povedie workshopy

15/04/2018

Tajomstvo čínskeho čaju

09/04/2018

Čo je káva?

26/03/2018

MEDOVINA SO SRDCOM, DUŠOU A PODMANIVOU ISKROU

20/03/2018

Čína a víno