04/07/2016

Vizitka každého podniku

(Reštaurácie, Tip4)

Pripravila Eleonóra Bujačková, foto Gastro Palazzo

 

JEDÁLNE LÍSTKY

Ich – dnes doslova európskym – výrobcom je u nás spoločnosť Gastro Palazzo. Myšlienka vznikla v roku 2005, keď firma začala na Slovensku zastupovať nemecký koncern Vega. Bol založený internetový a zásielkový obchod Palazzo a začalo sa s predajom inventára a oblečenia do hotelov a reštaurácií. „Dodávateľ mal v ponuke aj jedálne lístky, boli to však jednoduché obaly s menu a našich klientov neoslovili. Ale požiadavky sme mali, a tak sme začali hľadať výrobcov. Najprv na Slovensku a v Česku, neskôr v Rakúsku a Nemecku. Bolo ich ako šafranu. Rozobrali sme teda jeden obal „na súčiastky“ a povedali si, že vyrobiť ich nemôže byť nič zložité. Kúpili sme koženku, kartóny, lepidlo a skúsili „zmajstrovať“ prvé jedálne lístky. Začiatky boli naozaj krkolomné. Čo najprv vyzeralo ako banalita, sa odrazu javilo ako nerealizovateľné. Na poťahové materiály nebolo možné raziť logo, dosky sa nedali prešiť, lepidlo nedržalo… Všetko fungovalo na systém pokus-omyl,“ spomína majiteľ spoločnosti Kamil Hurtík.

 

ŠVAJČIARI ICH OBJAVILI

Testovacia krajina bolo, samozrejme, Slovensko – doma sa „vychytávali muchy“. Až keď bola výroba pod kontrolou, nakúpili sa zahraničné domény (at, de, com, it, cz, hu atď.) a spustil viacjazyčný internetový obchod. „Zlom nastal, keď si nás ako hlavného dodávateľa pred tromi rokmi vybral veľký predajca lístkov vo Švajčiarsku. Museli sme zvýšiť produkciu, sprísniť výstupnú kontrolu a rozšíriť sortiment. Ale vyplatilo sa. Postupne sa pridávali ďalší obchodníci z Talianska, Francúzska, Luxemburska a Nemecka. Dnes ide viac ako 90 % našich jedálnych lístkov na export,“ dodáva Kamil Hurtík.

 

STÁLE VYMÝŠĽAŤ NIEČO NOVÉ

Ak si chce reštaurácia udržať zákazníka, nemôže 10 rokov ponúkať čiernohorský rezeň, vyprážaný syr s hranolčekmi a halušky. To isté platí aj v iných sférach – takisto vo výrobe jedálnych lístkov. „Preto stále vytvárame nové modely, hľadáme nové materiály a sledujeme trendy v gastronómii,“ odhaľuje stratégiu majiteľ firmy. „Čo bolo „in“ pred 5 rokmi, dnes nikto nechce. Keď vidíme v reštaurácii jedálne lístky, ktoré sme robili pred 7 rokmi, najradšej by som ich hodil do koša. Istý náš bratislavský zákazník má dokonca v podniku nami vyrobené lístky už takmer desať rokov a nevie sa s nimi rozlúčiť…“ Dodajme, že vlastné obchody a stálych odberateľov má dnes spoločnosť v ôsmich krajinách Európy a uspokojuje požiadavky od strednej po najvyššiu gastronómiu.

 

TREND DNEŠKA

Moderný gastronóm má v jedálnom lístku spravidla 3 až 6 listov, vrátane nápojového lístka. Široká ponuka jedál totiž znamená veľké skladové zásoby, a to je nerentabilné. Kamil Hurtík prízvukuje: „Pokiaľ má podnik stálych zákazníkov, mal by sa obsah jedálneho lístka obmieňať každé 2 až 3 mesiace, inak sa hosť začne nudiť. Z názvu jedál by malo byť jasné, čo hosť na tanier dostane. Rôzne vtipné pseudonázvy dnes už nikoho nenadchnú. V serióznom zariadení fotky jedál do lístku nepatria – iba ak v ázijskom bistre, kde z názvu vôbec nie je jasné, o aký pokrm ide a čašník to nedokáže zrozumiteľne vysvetliť.

 

KTORÝ JE VHODNÝ

Obal jedálneho lístku by mal byť z umývateľného materiálu a myslieť treba aj na to, že denne prejde mnohými rukami,“ pripomína majiteľ Gastro Palazzo. „A tie nemusia byť práve najčistejšie. Lístky z textilu či papiera pôsobia síce efektne, ale už po mesiaci na nich zreteľne vidno známky opotrebovania. Sú dve možnosti – buď vyrobiť nové, alebo z trvácnejšieho materiálu.



02/04/2018

Štrúdľa z hovädzej sviečkovej s hubami v ceste brick, pyré z čierneho koreňa, maslová fazuľa a shimeji, brokolica, čerstvá hľuzovka čierna a olej

02/04/2018

Zoltán Baláž

26/03/2018

JIAOZI

20/03/2018

Legendárna Noma je opäť otvorená

11/03/2018

Čína: jedlo ako liek