20/03/2018

Čína a víno

(Wine, Tip4)

Čína je pre nás vo všeobecnosti veľmi vzdialenou krajinou, a to nielen čo sa týka geografie, ale aj rozdielnosti kultúr, životného štýlu či chutí. Chuť na víno však máme s obyvateľmi Číny spoločnú. A práve čínsky trh s vínom je jedným z najdynamickejšie sa rozvíjajúcich trhov na svete – každoročne tu pribudnú tisíce hektárov vinohradov, konzumácia vína rastie, import európskych vín je stále vyšší, no na druhej strane tu stúpa aj falšovateľská kriminalita.

 

Gigant v každom smere

Aby sme si vedeli čínsky trh lepšie predstaviť, uveďme si niektoré fakty a čísla: podľa štúdie Medzinárodnej organizácie pre vinič a víno OIV je dnes Čína šiestym najväčším svetovým spotrebiteľom vína. Po Španielsku má druhú najväčšiu plochu pokrytú vinohradmi a zároveň počet hektárov vinohradov stúpa najrýchlejšie na svete. Očakáva sa, že Čína v najbližších piatich rokoch predbehne Španielsko v počte vinohradov, do roku 2020 sa stane tretím najväčším importérom a zároveň druhým najhodnotnejším trhom s vínom. Kým v roku 2014 bolo v Číne 38 miliónov spotrebiteľov vína, v roku 2017 to už bolo o 10 miliónov viac. A ak si predstavíme, že 48 miliónov ľudí si denne naleje čo i len jeden pohár vína, pochopíme dôležitosť a budúcnosť Číny na svetovej mape vína.

Podľa OIV takmer polovica všetkého vína dovážaného do Číny pochádza z francúzskej oblasti Bordeaux a práve červené z tohto regiónu sa stalo symbolom prestíže a kvality. Vína z takzvaných „petits châteaux“, teda množstva malých usadlostí produkujúcich priemerné vína pod označením Appellation Bordeaux Contrôlée, tak nachádzajú svoju cieľovú stanicu práve v Číne, kde sú obľúbené a žiadané. Ďalšie vína sú do Číny dovážané z Austrálie, Čile, Španielska, Talianska či USA a fakt, že takmer polovica čínskych konzumentov sú mladí ľudia vo veku od 18 do 29 rokov, sem priťahuje aj investorov z týchto krajín.

 

Červené je základ

Obyvatelia Číny majú jednoznačne najradšej červené víno – to má na miestnom trhu až viac ako trojštvrtinový podiel. Zvyšok sú biele vína a aj keď šumivé vína predstavujú iba jedno percento, ich spotreba rastie najrýchlejšie – je obzvlášť obľúbené u žien a mladších spotrebiteľov, ktorí sa stávajú čoraz dôležitejšími na trhu s nápojmi. Napriek rastúcej popularite dovážaných vín domáce vína stále zaberajú väčšinu celkového trhu s vínom – lokálne vína majú relatívne nízku cenu, dobré meno a sú dostupné aj pre bežných ľudí mimo veľkých miest.

A prečo Číňania siahajú najmä po červenom víne? Podľa štúdie, ktorú publikovala univerzita v austrálskom Adelaide, kľúčovým bodom predaja červeného vína v Číne je jeho pozitívny obraz – má veľkú symbolickú hodnotu, stalo sa značkou spoločenskej prestíže, spotrebiteľmi je považované za „trendy“ a zdravšie ako tradičné čínske liehoviny, keďže obsahuje menej alkoholu. Zároveň pitie červeného vína zlepšuje tzv. „mianzi“ – to je čínsky výraz pre spoločenský kredit či reputáciu človeka – čím lepšie červené víno nalejete svojim hosťom, tým vyššie „mianzi“ v ich očiach získate.

 

Rekordný počet falzifikátov

Jedným z najpálčivejších problémov v súvislosti s Čínou a vínom je falšovanie vín. Keďže solventných a neznalých spotrebiteľov vína je v Číne viac než dosť, predať falzifikáty zo slávnych usadlostí alebo známych apelácií Starého sveta nie je žiadny problém. Jedným z najfalšovanejších vín na svete je Château Lafite z veľkého ročníka 1982. Cena za fľašu takéhoto vína sa môže vyšplhať až na desiatky tisíc amerických dolárov a hovorí sa, že v Číne je momentálne viac fliaš Lafite 1982, ako bolo v tomto ročníku reálne nafľašovaných. Obľúbené sú však aj falzifikáty ikonických výrobcov ako Château Pétrus, Château Mouton Rothschild, Château d’Yquem alebo burgundský Domaine de la Romanée-Conti. Inštitúcia CIVB (Interprofessional Council of Bordeaux Wine) odhaduje, že v Číne sa každú hodinu predá až 30 000 fliaš falošného importovaného vína a až polovica vín maloobchodného predaja v cene nad 35 amerických dolárov je falošných.

 

Ak vás článok zaujal, jeho pokračovanie nájdete v novom čísle Inbar & Restaurant.

A: SLAVOMÍRA RAŠKOVIČ



02/04/2018

Štrúdľa z hovädzej sviečkovej s hubami v ceste brick, pyré z čierneho koreňa, maslová fazuľa a shimeji, brokolica, čerstvá hľuzovka čierna a olej

02/04/2018

Zoltán Baláž

26/03/2018

JIAOZI

20/03/2018

Legendárna Noma je opäť otvorená

11/03/2018

Čína: jedlo ako liek